четвъртък, 10 април 2014 г.

Петте ваю


В практиката си по Йога не само развиваме потенциала на тялото, заздравявайки, оздравявайки мускулите, органите и вътрешните системи, но и ставаме осъзнати за по-фините аспекти на съществуването ни. С времето и с постоянство започваме да усещаме вътрешната енергия и фините й движения.

На езика на Йога тази вътрешна енергия се нарича прана – жизнената сила, която организира и поддържа всичките ни нива – физическото тяло, работата на ума, емоциите, осъзнаването на висшите аспекти на съществуването. Функциите и формите на тази божествена, оживяваща енергия могат да бъдат специализирани като 5 ваю – 5 вятъра или 5 форми на въздуха, които управляват различните аспекти на вътрешната енергия, привеждайки в живот и действие отделните част на тялото и направлявайки функциите на ума. Петте ваю са: прана, апана, удана, самана и вияна.

Чрез асаните ние можем да повлияем функцията и работата на петте ваю.

Прана ваю управлява движението на енергията от главата надолу до пъпа и приемането – на храна, вода, на впечатления, вдишването на въздух. Прана е фундаменталната енергия, която движи живота и осигурява положителна сила за другите форми на ваю. Тя ни дава стимул, скорост, мотивация и жизненост.  Позволява ни да видим света в целия му блясък – пълен с възможности – и да се установим във вътрешното задоволство. Ако Прана ваю е извън баланс, ние страдаме от ненаситност, ставаме жертва на лошите навици и започваме тежка борба с безпокойството и с разсеяния ум. Асаните, които стимулират добрата функция на Прана ваю, са Паривритта джану ширшасана, Адо мукха шванасана (планина), Урдхва мукха шванасана, Гомукхасана; а от пранаяма практиките – Бастрика. 



Апана ваю е въздухът, който се движи надолу и навън, управлява отделителните функции. Това е жизнената енергия в малкия таз, контролираща движението на енергията от пъпа до Муладхара чакра и до краката. Силата на Апана е заземяваща – дава ни доверие, сила и подкрепа, а без корен, не можем да израснем. Когато Апана е слаба, целостта на единството тяло-съзнание също е отслабена и ставаме уязвими за болести, страх, съмнение, объркване, несигурност и загуба на посоката; когато е силна и балансирана, Апана ни заземява и ни дава основа, дава ни базата за здраво тяло и гъвкав, позитивен поглед към живота. Практиките в Йога, активиращи Апана, са: Мула Бандха, изправени асани, седящи асани, които са стабилизиращи по същността си, и по-точно: Прасарита Падоттанасана, Врикшасана, Ардха Падма Джану Ширшасана, Бадха конасана, Салабасана (скакалец), пранаяма – дихателни упражнения с акцент върху издишването.



Самана ваю управлява енергията от цялото тяло към пъпа и смилането на субстанциите, това е въздухът, който се движи от периферията към центъра с разбъркващо и разпределящо действие. Самана повишава агни и увеличава метаболизма. Активна в областта на пъпа – средата между сферата на Прана ваю в гърдите и Апана ваю в таза, праничният център на тялото – Самана ваю е концентриращата, поглъщащата и укрепващата сила. Самана събира енергията, получена чрез дишането, храната, сетивните органи и менталните преживявания и я преработва, за да може да захрани всички аспекти на живота. Когато Самана е здрава, ние се радваме на добро храносмилане, жизненост и баланс на всички нива. Когато Самана е слаба, ние имаме проблеми с усвояването и смилането не само на това, което физически консумираме, но също и на ментално и емоционално ниво. Асаните, обединяващи Прана и Апана и събуждащи Самана, са напред навеждащи, усукващи, стягащи коремните мускули като Агни сара, Наули крия, Паривритта Паршваконасана, Уткатасана, Джатхара паривартанасана, Навасана (лодка), Маричясана, Пашчимотанасана (главоколянна); пранаяма – Удияна бандха, Капалабхати.



Вияна ваю означава движещия се от центъра към периферията въздух, енергията от пъпа към отделните части на тялото и управлява циркулацията на всички нива. Тя движи хранителните вещества, водата и кислорода из цялото тяло, както и циркулацията на мислите и емоциите в ума. Вияна обединява и свързва останалите четири ваю. Когато Вияна ваю е разстроена, и тялото, и умът стават дезориентирани и отслабват, което води до безсмислени усилия, различни физически болести, а на ментално ниво – до отчуждение и тревожност. Асаните в Йога, които влияят на Вияна ваю, са: Вирабхадрасана 1, 2 и 3 (войни), Ардха чандрасана, Гарудасана (орел), праняма – Нади Шодан.



Удана ваю означава движещ се нагоре въздух, входящ и изходящ принцип, тя насочва енергията от пъпа към главата. Това е жизнената енергия в гърлото, която управлява речта и самоизразяването, определя степента, в която се изразяваме или задържаме, поддържа главата и стойката изправени, създава ентусиазъм и укрепва волята. Тя определя положителното енергийно разгръщане в живота, развиването на различните ни тела и еволюцията на съзнанието ни. Удана ваю има специално значение за духовната практика, защото насочва прана от долните към висшите нива на осъзнаване. Когато Удана е балансирана и силна, ние сме смели и горди, радостни сме, ентусиазирани, будни, изразяваме се ясно и имаме силна воля. Разстроената Удана, от друга страна, може да ни подтикне към негативни, неуместни думи, да ни накара да говорим прекалено много или ни прави неспособни да изразим себе си в най-общ смисъл. Асаните с фокус към Удана ваю са обърнатите асани като Сарвангасана (свещ), Халасана (рало) и Ширшасана (стойка на глава), още Сету бандхасана (полу-мост), Випарити карани (полу-свещ), Матсясана (риба), Симхасана (лъвска поза), пранаяма практиките – Уджай, Джаландхара бандха, Брамари; мантруването също повлиява Удана.


Петте ваю имат своето много важно значение и в Аюрведа. Те са петте форми на Вата, наречени субдоши (поддоши). Разделението на поддоши е важно за аюрведичните лекари, за да могат да изяснят по-прецизно дисбаланса, причинил заболяването.
 
За да сме здрави – физически и умствено, и за да можем да се радваме на живота, петте ваю трябва да са в хармония.

Източници: Emboding the Flow (учебник по Прана Виняса за преподаватели от Шива Рей), интернет

Няма коментари:

Публикуване на коментар