понеделник, 21 декември 2015 г.

Ащанга Намаскар или Поздрав на осем точки


Ащанга Намскар или поздрав на осем точки е шестата поза от Поздрава към Слънцето. От санскрит „аща” означава „осем”, а „анга” – част. В асаната тялото се допира на 8 точки до земята: пръстите на двата крака, коленете, дланите, гърдите и главата (челото или брадичката). Въпреки че Ашанга Намаскар ни кара да усетим земята и да се свържем с нея, по същество асаната е назаднавеждаща, което е лесен начин за начинаещите да добият опит с подобни пози. Същевременно това е една хубава асана за укрепване на силата и така помага на прохождащите в йога да направят първите си стъпки към пози, в които ръцете поемат по-голяма част от тежестта на тялото като ЧатурангаДандасана (начинаещите могат ползват Ащанга Намскар и вместо Чатуранга Дандасана в часовете по виняса). За по-напредналите Ащанга Намаскар е йога поза, особено благоприятна за повишаване на мускулната сила в осемте части, които се допират до пода. Асаната може да се използва като загряваща в Поздрава към Слънцето във виняса практиките преди изпълняването на Чатуранга Дандасана, като мек начин за загряване на ръцете и раменете.

Раздвижването и гъвкавостта в гърба и врата ще Ви помогнат да балансирате тялото и да подобрите координацията му. Поздравът на осем точки е чудесна възможност да придобиете сила и жизненост, докато подготвяте тялото си за по-задълбочена йога практика.

Ащанга Намскар се използва и от поклонниците за изразяване на почитание към божествата в индийските храмове.



Изпълнение


Упражняването на Ащанга Намаскар увеличава силата на ръцете, докато загрява тялото, и го подготвя за по-натоварващи движения.

Застанете в дъска, тялото е успоредно на пода, убедете се, че раменете са точно над китките. С издишване, свалете коленете в пода. Нека пръстите на краката останат стъпили в постелката. Сгънете лактите, така че да са в досег с ребрата, насочени назад към петите. Изнесете гръдния кош и брадичката напред и ги свалете до земята, поставяйки гърдите точно между двете ръце, а брадичката – внимателно на пода. Нека лактите да останат плътно от двете страни. Раменете и гръдният кош са в една линия с ръцете, лактите са насочени нагоре и назад, дланите са хубаво поставени плътно на постелката с отворени пръсти. Така следните части ще са в досег с пода: пръстите на двата крака, двете колене, двете длани, гръдният кош и брадичката. Тазът и коремът са повдигнати (убедете се, че сте повдигнали таза хубаво нагоре, колкото Ви е възможно). Позата се заема с издишване и се задържа с издишан въздух за няколко секунди, когато се изпълнява като част от Поздрава към Слънцето. Ако я изпълнявате самостоятелно, останете в асаната около 30-60 секунди, дишайки дълбоко в нея (10 дихателни цикъла). След което свалете торса на пода и се отпуснете. Може да продължите, като върнете обратно в дъска или изпълните Бхуджанагасана (кобра) или Урдхва Мукха Шванасана (куче, гледащо нагоре).

Специално за начинаещите – имайте предвид, че тази поза е като половин лицева опора, което ще Ви помогне да култивирате сила в ръцете, необходима за изпълнението на Чатуранга Дандасана.


Ако се изпълнява като част от Поздрава към Слънцето, асната може да бъде придружена с напяването на мантрата „Ом Пушне Намаха” – означава „Поздрав към този, който дава силата”. Смисълът е да се прослави Бога на Слънцето като божествен източник на всяка енергия в света. Това е шестата поза от Сурия Намскар.


За какво да внимавате в асаната:

  • Не позволявайте на лактите Ви да се разтварят встрани. Дръжте ги плътно до гръдния кош, насочени към петите.
  • Дръжте тазът повдигнат високо, трябва да имате 90-градусов ъгъл между корема и бедрата.
  • Не заемайте асаната, тръшкайки се с отпускане на пода. Използвайте мускулите на гърба, за да свалите гръдния кош плавно, с осъзнато усилие.
  • Дишайте леко и равномерно в позата. Ако дъхът Ви стане неестествен или се задъхвате, излезте от асаната за минута, преди да я повторите.


Ползи:


  • Облекчава болки в гърба.
  • Заздравява мускулите на ръцете, раменете, корема, краката и гърба.
  • Заздравява гръдния кош.
  • Увеличава гъвкавостта на гърба, гръбначния стълб и врата, като в същото време отваря гръдния кош.
  • Съдейства за подобряване на мускулния статус на всичките осем точки, участващи в асаната (2 ръце, 2 стъпала, 2 колене, гърди, лице). 
  • Редовното й практикуване спомага за култивирането на сила в цялото тяло и подготвя за пози с баланс на ръце и такива, при които тежестта на тялото се поема от ръцете.
  • Изчиства ума, намалява напрежението и тревожността.


Противопоказания:


(Винаги се съобразявайте със собствените си граници и възможности и ако имате някакви медицински причини, посъветвайте се с лекар, преди да практикувате йога асани. Противно на очакванията и масовите представи, йога практиката е препоръчителна за физически здрави хора. При проблеми се налагат модификации под ръководството на опитен учител.)


  • Травми на гърба или гръбначния стълб.
  • Болки в областта на седалището.
  • Kарпално-тунелен синдром (болезнено състояние, причинено от притискане на ключов нерв в китката).
  • Скорошни травми във врата, раменете, лактите или китките.
  • Бременност след третия триместър.

Варианти


Поздравът на осем точи е много добра асана за начинаещи – не трябва да има никаква болка и съвсем лек дискомфорт (ако изобщо го има), когато се изпълнява. Убедете се, че я заемате бавно и не преразтягате врата, ръцете, китките, лактите или раменете си. Ако усещате напрежение в кръста или врата, свалете гръдния кош до там, до където можете, без това да предизвиква болка.